В началото на 90-те конструкторите на Chrysler най-сетне се събудиха от дрямката на предишното десетилетие.Третият по големина производител започна поетапно да обновява моделите, родени във времената преди на Роналд Рейгън да му хрумне да се кандидатира за президент.Морално остарелите “кутии за обувки” отстъпиха място на по-модерни возила с предно предаване,от които на конвейерите вече се “завърта” вече второ поколение.
Единственото изключение сред новите Chrysler-и е серията JA, която се произвежда без особени промени от края на 1994 г. до днес.Наследникът на Chrysler Cirrus,Dodge Stratus и Plymouth Breeze,както моделът е известен оттатък Океана,се появи преди три години.В Европа серията JA се продаваше само под последните две имена и марките Chrysler и Plymouth.На Стария континент можеше да се купи също така и Stratus Cabrio,който не е познат в Щатите.Там кабриолетът се продаваше като част от моделното семейство Sebring,сиреч един клас по-високо в йерархията на концерна.
Подобно на всички возила от новото поколение Chrysler-и, серията JA е конструирана по концепцията “cab-forward” със силно изнесен напред пътнически отсек.Това отваря огромно пространство за салона и при не особено впечатляващи външни габарити Stratus превъзхожда доста от конкурентите си по отношение на простора в купето.Освен всичко друго американският седан е по-широк от европейските си аналози в класа с 5 до 10 см.,от което вътрешният обем нараства до почти фантастични размери.
Каросерията
е добре защитена от корозия.За това способстват и дребни хитрини като фабрично монтираните калобрани,предпазващи от абразивното въздействие на пясъка и малките камъчета.За жалост уязвими места има - най-вече долният ръб на задните врати.Там изхвърляните от предните гуми песъчинки нарушават защитното покритие.Неприятен за експлоатация в родни условия недостатък е и липсата на защита на картера.Stratus е нисък автомобил и това може да донесе главоболия.
Изхвърляните от предните гуми песъчинки нарушават защитното покритие в основата на задните врати
Добре е собственикът да се погрижи за допълнителен капак под двигателя.
При появата си на пазара през 1995 г. моделите от серията JA се оборудваха с едни и същи
Мотори
Базовата версия на Chrysler Stratus/Plymouth Breeze се комплектова с четирицилиндровия 16-клапанов агрегат с работен обем 2.0 литра и мощност 131 к.с. на Neon.Предлага се и 2.4-литров с два разпределителни вала и 152 к.с..Най-мощните модификации са оборудвани с V-образен шестак на Mitsubishi с един разпределителен вал и мощност 163 коня.
Практиката показва,че въпреки по-ниския разход силите на най-малкия мотор не са достатъчни за автомобил с размерите на Stratus.Макар и надежден,той се ползва доста по-често от останалите на границата на възможностите,което скъсява живота му.Оптимален за каросерията е 2.5-литровият двигател,който осигурява завидна динамика на нелекия седан при незначително по-висок от 2.4-литровия агрегат разход и е балансиран чудесно. Слабите му места не са много и рядко предизвикват трудноотстраними повреди.Възможни са течове на масло от някои уплътнения или износване на заден тампон на мотора.За сметка на това няма нужда от регулировки на клапаните,които са с повдигачи с хидравличен компенсатор.
Двигателите на Stratus са чувствителни към качеството на бензина.Използването на съмнителен такъв лесно вади до запушване на впръсквателните дюзи и неравномерна работа на инжекциона. Проблемът се изостря през зимата.
Почти всички американски автомобили се славят с изключително мекото си
Окачване
То осигурява комфорт на возията и придпазва каросерията,но се износва бързо по лоши пътища.
Взетият “назаем” от Neon двулитров двигател често се използва на ръба на възможностите си
Серията JA на Chrysler не прави изключение.Окачването на Stratus/Breeze е независимо отпред и отзад и с изключение на няколко детайла с оригинална форма,повечето от елементите са съвсем стандартни и се познават лесно.Предвид относително слабата разпространеност на модела в България това е сериозен плюс.Най-чувствителни в предното окачване са тампоните на V-образните носачи.От общо трите гумени втулки най-бързо се разбива задната.Оригинална такава обаче не може да се купи отделно,защото се продава в комплект с целия носач.В задното окачване най-уязвими са вертикалните щанги(линкове).Лагерите и шарнирите сдават багажа не по-често от други марки автомобили и животът им зависи предимно от качеството на пътищата и маниера на шофиране.
Серията JA се комплектова с механични и автоматични
Трансмисии
които създават грижи извънредно рядко.Ръчната скоростна кутия съдържа 2.1 литра масло,а автоматът - 8.6.Експерименти с качеството на смазочната течност не са никак препоръчителни.
Наличието на проблеми с електрониката и електрическата инсталация на Stratus зависи доста от оборудването на конкретната модификация.На пазара се срещат както съвсем прости версии,така и претъпкани с екстри екземпляри.
Стандартната комплектация на модела включва само два еърбега. Всичко останало влиза в списъка на опциите.Сред тях най-често се поврежда климатикът,но не заради конструктивни недостатъци,а предимно вследствие неправилна експлоатация и поддръжка.Другите електрически механизми обикновено работят безотказно.
За качествата на Chrysler Stratus/Plymouth Breeze може би най-добре говорят резултатите от потребителски тест,проведен от журналисти на списанието Car&Driver през 1996 г..Те изминали 40 000 мили(почти 65 000 км.) из пясъците на Аризона,като за периода на изпитанието освен с плановите смени на маслото, филтрите и спирачните накладки автомобилът ги “притеснил” на два пъти.Първо започнали да избеляват пластмасовите панели в салона, покриващи колонката между предните и задните врати,а след това...касетофонът “надъвкал” лентата на една касетка.
Макар определено да е сполучлив модел,Stratus страда от един абсолютно неизлечим недостатък.В Европа американските автомобили никога няма да спечелят достатъчно доверие.
Справка за модела
Chrysler Stratus (JA)
История
Декември 1994 Chrysler представя новия седан от среден клас Cirrus- наследник на Le Baron/Plymouth Acclaim/Dodge Spirit.Базовият двигател е с работен обем два литра и мощност 96 кВт..В Европа моделът се продава като Chrysler Stratos.Опционен двигател с обем 2.4 литра и 152 коня
Март 1995 Започва оборудването с 2.5-литров V-образен мотор на Mitsubishi с мощност 120 кВт
Април 1996 На пазара се появява Plymouth Breeze - “народна” версия на Chrysler-а.Предлага се само с 2.0-литров агрегат
Май 1996 Започва производството на кабриолет на платформата JA
Юли 1996 Мощността на двулитровия двигател на Stratus е повишена на 133 к.с.
Май 1998 Plymouth Breeze започва да се комплектова с 2.4-литров мотор
Септември 1998 Предницата претърпява рестайлинг
Ноември 2001 Sebring заменя Stratus на поточните линии
Цени на резервни части
Двигател (без оборудване) 2 855 EUR
Скоростна кутия (автоматична) 3 353 EUR
Динамо 400 EUR
Стартер 243 EUR
Водна помпа 204 EUR
Ауспух (пълен комплект,без катализатор) 853 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 144 EUR
Накладки (предни дискови) 83 EUR
Фар (комплект) 219 EUR
Преден калник 346 EUR
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke/без ДДС/ за модел Chrysler Stratus 2.5 LX/160 к.с./,произведен през 1995 г.
ЦЕНИ НА СТАРО НА CHRYSLER STRATUS (JA)
Модел Вр. кВ/к.с. Нов 1999 1998 1997 1996 1995
Chrysler Stratus 2.0 LE 4 96/131 20 641 - - - 4 150 3 550
Chrysler Stratus 2.0 LE 4 98/133 20 449 7 100 6 250 4 350 4 600 -
Chrysler Stratus 2.0 LX 4 98/133 24 026 - 7 050 5 950 5 000 -
Chrysler Stratus 2.5 LX 4 118/160 24 729 - - - 4 700 3 850
Chrysler Stratus 2.5 LX 4 120/163 27 277 8 750 7 550 6 450 5 500 -
Chrysler Stratus 2.0 LE Cabrio 2 96/131 24 389 - - 8 950 7 800 -
Chrysler Stratus 2.0 LX Cabrio 2 96/131 27 554 - 11 250 10 000 8 900 -
Chrysler Stratus 2.0 Sunset Cabrio 2 96/131 25 559 12 100 10 650 - - -
Chrysler Stratus 2.0 LX Cabrio 2 96/131 26 408 12 200 - - - -
Chrysler Stratus 2.5 LX Cabrio 2 120/163 31 956 15 050 12 900 11 000 9 500 -
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke