Уникалният кабриолет Saab 900 Convertible 1994 г. Това е първата открита кола в света, която може да се кара и през зимата, защото е снабдена с подгряване на стъклото и мощна печка.

Световната финансова криза взе поредната си жертва. Този път това е Saab, марка, известна по целия свят със здравите си и качествени автомобили. В петък General Motors е реши да преустанови производството на скандинавските возила. Въпреки че от последния кандидат купувач Spyker все още се надяват в последния момент сделката да стане, Saab няма да е същият. Технологиите на новия модел 9-5 вече са продадени на китайска компания (виж материала долу), а самите холандци от Spyker са специалисти по производството на бутикови спортни автомобили.
Първата машина с логото на Saab е пусната на 10 юни 1947 г. , а серийното производство е осъществено в края на 1949 г. През 1990 г. автомобилното подразделение на Saab е купено от General Motors. Шведската компания е изцяло собственост на американците от 2000 г.
Шведската компания е спасила през 60-годишната си история хиляди, претърпели катастрофи, заради уникалните си технологии, внедрени в колите.
Още през 1972 г. отSaab първи в света правят странична защита на автомобилите си, поставяйки яки греди във вратите. Учудващо е, че примерът на скандинавците е подет от други производители дълги години след това.
Фирмата е пионер и във въвеждането на отопляемите седалки. Още през 1971 г. стандартно го поставят в своите модели с цел предпазване здравето на клиентите.
Още през 1968 г. специалистите от Saab преместват контактния ключ от обичайното му място под кормилото на разстоянието между двете седалки, близо до скоростния лост. Обяснението е просто: ключът в стандартното си положение може да нарани при удар коляното на шофьора.
5 години преди това шведите за първи път в света въвеждат двуканалните спирачни дискове с цел те да не блокират.
Счита се, че който кара Saab, мисли главно за своята сигурност. Купувачите не желаят ясно да се откроят от сивата маса. Според статистиката на фирмата колите се карат най-вече от богати адвокати, преуспели лекари и архитекти, което вдига имиджа на шведските машини.
Saab е първият автопроизводител в света, който през 1978 г. започва да монтира в серийна кола бензинови турбодвигатели.
Saab е лидер на пазара в технологиите за върхови модели самолети и при използването на системи за отбрана. Saab отваря първия си завод в Тролхатан през 1938 г., като първоначално там се произвеждат самолети за шведските кралски военновъздушни сили по време на Втората световна война. Първият произведен автомобил на марката е Saab 92, който се появява през 1947 г.
Saab използва прилаганите при производството на самолети технологии, като извитото предно стъкло, характерно за пилотската кабина, както и енергономичното оформление и зеленото осветление на арматурното табло.
Saab произвежда милионния си автомобил през 1976-а, а две години по-късно подписва договор с FIAT за продажби в Швеция и цяла Скандинавия на Lancia Delta с марката Saab 600.
В последния модел на пазара 9-3 Sport Sedan е внедрена системата SAHR, която пази от контузии на врата, когато колата е ударена отзад. Моделът се представи изключително добре и в теста, включващ челен удар. Деформируемите зони на автомобила са проектирани така, че поглъщат енергията на удара и тя не достига до усилената предпазна клетка около пътниците. Предните въздушни възгавници се надуват в два режима в зависимост от силата на удара, както и от теглото и позицията на водача. Интериорът пък е проектиран така, че да предпазва пътниците от наранявания.
ОТ МРЕЖАТА
"За съжаление всичко хубаво си има край. Светът отива натам - трябва да произвеждаш евтина ширпотреба, за да оцелееш. Масовият потребител не се интересува от това да му е качествено и "вечно", а да има последните технологии на възможно най-ниска цена. Защото след 1-2 години го хвърляш и вземаш по-нова технология за малко пари. Това правят и китайците сега. Така се появи LG (бивша Gold Star), на която й викахме навремето "Златна брадва", a Hitachi умря (или поне се пренасочиха към друг пазар). Така се появиха Daewoo, Samsung и т.н."
"Попаднах на някакви фен сайтове на Saab в САЩ и останах напълно шокиран. Няколко души бяха публикували снимките на колите си след тежки катастрофи. Ама като казвам тежки, имам предвид наистина такива, каквито стават по американските магистрали, когато някой заспи на волана след 1000 км каране или пък някой дрогиран се нацепи в теб. Онова на снимките не бяха коли, а някакви купчини безформени железа. Хората направо имаха някакво религиозно преклонение пред колите си и твърдяха, че се отървали само с драскотини. Всеки казваше, че без шведския автомобил щеше да се е преселил вече в един по-добър свят. Друг клас публикации пък се отнасяха до здравината и издръжливостта на колата и двигателя. Имаше умопомрачителни примери за 400 000 километра без ремонт. Споделих това с моя приятел и той взе, че го купи онзи 9000. Окончателно се влюбих, когато след време той ми го даде за 2 дни да си закарам семейството при тъщата в провинцията. Никога не бях карал такъв автомобил. Тогава реших - Saab ще е."
От форума на "Клуб Сааб България"
НАГРАДИ
Saab 9-3
1999 г. Един от десетте най-добри автомобила в света. Сп. Fortune, САЩ
1998 г. Един от десетте най-добри семейни автомобила. Сп. Consumer's Review, САЩ
Saab 9-5
Най-добър автомобил на 2001 г. в престижния среден клас по качествени критерии. J.D. Power and Associates, САЩ.
Най-добър концептуален двигател на 2001 г. - моторът с променлива степен на сгъстяване Saab Variable Compression (SVC).
Комби на 1999 г., Saab 9-5 Wagon. Списание What Car?, Великобритания.
1997 г. Награда в областта на технологиите за активната система за защита на вратните прешлени при "камшичен" удар - Prince Michael Road Safety Awards, Великобритания.
Saab 9000
Един от десетте най-добри двигателя на 1996 г. (Saab 9000 2,3 LPT) - Ward's, САЩ
1995 г. Един от десетте най-престижни автомобила - сп. Consumer's Review, САЩ
Най-безопасен автомобил за 1993-1994 г., застрахователна компания Folksam, Швеция
Един от най-надеждните автомобили - Consumer Report, САЩ
Най-безопасен автомобил за 1989 -1990 г. Застрахователна компания Folksam, Швеция
1988 г. Най-добър автомобил за зимата - списание Vi Bilagare, Швеция
1986 г. Saab 9000 Turbo поставя 2 световни и 21 международни рекорда в Алабама. 100 000 км изминати със средна скорост 213 км/ч.
Saab 900
1998 г. Най-добър в класа си, ценови диапазон $ 25 000-35 000 (900 S Turbo) - Kiplinger's Personal Finance, САЩ
Най-добър вносен автомобил за 1993/1994 г. в Япония
Награда за "Скандинавски дизайн" - 1994 г.
Китайци ще сглобяват новия седан 9-5
Китайската компания Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) и Saab приключиха този месец преговорите по продажбата на някои активи на шведската компания, включително интелектуална собственост за два модела седан и оборудване за производство на тези автомобили.
Така технологията за новия 9-5 ще се използва в Китай за производство на коли на BAIC. Освен това от Saab ще помогнат на BAIC за интегрирането на технологията.
Изцяло новият луксозен седан бе представен на изложението във Франкфурт през септември и трябваше да бъде пуснат на пазара в първите месеци на 2010 година. От шведската фирма се надяваха именно тази кола да даде тласък на продажбите и да промени нещата в положителна посока. Сега от високите технологии в този автомобил ще се възползват амбициозните китайци.
„Тази кола е една нова епоха за нашата марка. Ние създадохме един много напредничав и специален продукт, комбинирайки най-добрите си качества и умения, като Скандинавски дизайн, спортни нотки и отговорност към околната среда. Новият 9-5 отговаря на всяко едно от тези специфични изисквания и това е стратегията, която сме заложили за всеки следващ Saab продукт”, каза тогава Ян Аке Йонсон, изпълнителен директор на Saab.
Списъкът с нововъведенията включва подобно на самолетните Head Up дисплеи (Pilot HUD), адаптивно осветление (Bi Xenon Smart Beam), адаптивен темпомат Saab Drive Sense, шаси с контрол върху твърдостта в реално време, безключов достъп и стартиране на двигателя, тризонов климатик и динамичен парктроник. Ключов момент в поведението на пътя е Saab XWD двойното предаване със заден еLSD диференциал. Най-добрата система, която се предлага в момента.
Представената гама от турбодвигатели е най-широката предлагана някога от Saab. Тя започва от агрегат само с 1,6 литра работен обем и носи със себе си стратегия, фокусирана върху разработката на високоефективни четирицилиндрови турбодвигатели. Може да се избира между три типа гориво - бензин, дизел или етанол.
GM проваля сделката заради руска връзка?
Добре дошли в Saab. Едно име, две компании. Това пише на официалната страница на шведския производител. След решението на американския автомобилен концерн General Motors, че ще закрие скандинавския си филиал Saab заради затруднения по проекта за придобиване на холандците от Spyker, ще остане само една компания - тази за производство на самолети и двигатели.
Любопитното е, че 1/3 от компанията за спортни коли Spyker принадлежи на най-големия акционер в руската Конверсбанк Владимир Антонов.
Преди това GM изненадващо реши да запази европейското си поделение Opel след продължителни преговори за продажбата му на канадската Magna International и руската Сбербанк.
Световни анализатори обобщават, че явно въпреки финансовите си затруднения General Motors е готов да закрива емблематични марки само и само да не отидат в ръцете на руски олигарси.
Вчера обаче от Spyker обявиха, че ще се борят до последно за спасяването на марката.
“Уверени сме, че нашата обновена оферта ще елиминира всички пречки, които застанаха на пътя ни към крайното споразумение в петък, и в същото време ще ни позволи да приключим сделката преди крайния срок от 31 декември, поставен първоначално от GM”, коментира Виктор Мюлер, изпълнителен директор на Spyker.
Придобиването на Saab е една от най-неизгодните сделки за американците. През 2009 г. компанията продаде едва 93 000 автомобила, а в САЩ - по-малко от 10 000.
Миналия месец шведският производител на спортни коли Koenigsegg неочаквано оттегли офертата си за Saab. Тя бе подкрепена от китайската Beijing Automotive Industry Holding, която трябваше да стане миноритарен акционер в Saab в замяна на помощ при финансирането на сделката.
Самият GM се спаси от фалит през юли и продължи да съществува благодарение на получени от държавата над 50 млрд. долара. В края на септември се провали сделката за продажба на марката Saturn. GM реши да я ликвидира, вместо да търси друг купувач.
11 возила са продадени у нас тази година
Само 11 нови автомобила от марката Saab са продадени у нас за 11-те месеца на годината. Това сочи справката на ААП (Асоциацията на автомобилните производители).
Цените на колите на шведската марка започват от 50 000 лева и стигат до малко над 100 хиляди. Можете да си купите представителя на средния клас Saab 9-3 във варианти седан, комби или кабриолет.
По количеството дадени дефекти за период от време Saab 9-3 е класиран като най-добрия в класа си според годишната статистика на Dekra. Официалната техническа служба на Германия сравнява данни на общо около 15 милиона автомобила през 2008 г. Проучването включва и информация за последните две години, а моделите, които участват, трябва да имат общо поне 1000 сервизни инспекции на модел.
Saab 9-3 е награден като най-безпроблемния модел от среден клас. 93,1% от автомобилите с пробег 50 000 километра не са показали някакви сериозни дефекти, а при пробег от 100 000 км се равняват на внушителното число от 84,2%. Този резултат е голям напредък за Saab, защото благодарение на него изпреварва двата си главни конкурента Audi A4 и Toyota Avensis и е на първо място в света.
В Saab 9-3 може да намерите авангардно XWD задвижване в комбинация с 2-литровия турбодвигател. Новаторската система за задвижване на всички колела се предлага за 9-3 Sport Sedan и Combi.
Saab XWD е интелигентна активна система, която постоянно разпределя въртящия момент от двигателя между предния и задния мост, с което осигурява оптимално управление и сцепление при всякакви условия на шофиране.